DORADZTWO ZAWODOWE 5

ALAN 20.05.20R.
7B   22.05.20R.

Temat: Czym się interesuję?

Cele ogólne:   wskazywanie możliwych kierunków rozwoju zainteresowań uczniów;  samopoznanie.

Cele szczegółowe: Uczeń: 

-definiuje swoje zainteresowania, hobby; 
- wskazuje swoje mocne strony; 
- określa, jak wykorzystać swoje zainteresowania w kontekście przyszłej pracy zawodowej.

Wprowadzenie 
Nauczyciel rozpoczyna dyskusję, zadając uczniom pytanie: Co to jest hobby? Po krótkim wprowadzeniu nauczyciel proponuje uczniom wypełnienie kwestionariusza.

Polecenie: 
Macie przed sobą pytania dotyczące czynności, jakie lubicie i jakich nie lubicie wykonywać. Na każde pytanie należy odpowiedzieć znakami: +, - lub ?, które wpiszecie w odpowiednie kratki arkusza odpowiedzi. Pytania są ponumerowane – każdemu pytaniu odpowiada na arkuszu kratka oznaczona tym samym numerem. Jeżeli daną czynność bardzo lubicie, wpiszcie w odpowiednią kratkę dwa plusy. Jeśli tylko lubicie, wpiszcie jeden plus. W przypadku, gdy danej czynności nie lubicie wykonywać, wpiszcie w kratkę jeden minus. Jeśli danej czynności bardzo nie lubicie wykonywać, wpiszcie dwa minusy. Jeżeli zaś danej czynności nie znacie lub nie wykonywaliście nigdy i trudno Wam odpowiedzieć na pytanie, wpiszcie w kratkę znak zapytania. Starajcie się odpowiedzieć na pytanie szczerze, nie namyślając się długo.  Nauczyciel wyjaśnia, że wynik tego ćwiczenia wskazuje kierunek rozwoju zainteresowań zawodowych. Wszystkie osoby, które są zainteresowane dogłębną analizą swych predyspozycji i preferencji, powinny skorzystać z indywidualnych konsultacji z doradcą zawodowym. Po wypełnieniu karty, uczniowie mogą sami zgłaszać swoje propozycje zawodów, w których przydatne są poszczególne zainteresowania.

Po wypełnieniu kwestionariusza dodaj  wszystkie plusy, które zaznaczyłeś w każdej kolumnie.

Czy lubisz?
 1. Uczyć się języka polskiego.
 2. Wykonywać działania matematyczne.
3. Poznawać życie roślin i zwierząt.
 4. Czytać czasopisma i książki o tematyce technicznej.
5. Poznawać pracę pielęgniarki, higienistki, itp.
 6. Dbać o porządek w domu, klasie, szkole.
7. Chodzić na koncerty do filharmonii.
8. Należeć do szkolnego klubu sportowego.
9. Wyrażać na piśmie swoje spostrzeżenia i myśli (pisać wiersze, opowiadania, pamiętnik).
 10. Uczyć się matematyki.
11. Uczyć się biologii, botaniki i zoologii.
12. Zwiedzać wystawy techniczne albo słuchać audycji o nowościach technicznych.
13. Czytać o tym, jak ludzie nauczyli się walczyć z chorobami.
14. Pomagać w gospodarstwie domowym.
15. Tańczyć w dyskotece.
16. Brać udział w zawodach sportowych.
17. Uczyć się języka obcego, próbować posługiwać się nim w rozmowie.
18. Czytać książki, czasopisma zawierające łamigłówki matematyczne.
19. Wykonywać doświadczenia biologiczne.
20. Wykonywać prace na zajęciach techniki.
21. Opiekować się chorymi, doglądać prawidłowego przyjmowania przez nich leków.
22. Szyć i haftować.
 23. Śpiewać w chórze, zespole muzycznym.
24. Chodzić na górskie wycieczki.
25. Bywać w teatrze, muzeum, na wystawie sztuki.
 26. Uczestniczyć w zajęciach kółka matematycznego.
27. Pracować w sadzie, ogrodzie.
28. Wykonywać remontowe prace budowlane, zwiedzać place budów.
 29. Opiekować się dziećmi.
                                                       
30. Dokonywać zakupów.
31. Oglądać przedstawienia baletowe.
 32. Jeździć na rowerze.
33. Uczestniczyć w zajęciach kółka polonistycznego.
 34. Samodzielnie rozwiązywać w domu dodatkowe zadania i przykłady z matematyki.
35. Przeprowadzać doświadczenia z roślinami.
36. Montować i naprawiać różne maszyny, przyrządy i mechanizmy.
 37. Poznawać budowę organizmu człowieka.
38. Przekonywać o czymś innych ludzi.
39. Projektować wystrój swojego pokoju, klasy szkolnej.
40. Brać udział w sportowych grach zespołowych.
41. Omawiać z kolegami, koleżankami, rodziną przeczytane książki, obejrzane filmy.
 42. Brać udział w olimpiadach matematycznych.
43. Uczestniczyć w zajęciach kółka biologicznego.
44. Sporządzać modele samolotów, szybowców, okrętów, itp.
 45. Poznawać przyczyny powstawania różnych chorób.
46. Poznawać ludzi i obcować z nimi.
47. Grać na jakimś instrumencie.
48. Jeździć na nartach.
49. Czytać literaturę piękną.
 50. Odkrywać, gdzie w otaczającym  nas świecie matematyka ma praktyczne zastosowanie.
51. Obserwować naturę.
52. Wykonywać prace związane z mechaniką.
 53. Czytać i opowiadać dzieciom bajki, bawić się z nimi.
 54. Przygotowywać posiłki.
55. Należeć do zespołu tanecznego.
56. Grać w tenisa.
57. Czytać artykuły z dziedziny krytyki literackiej.
58. Uczyć się fizyki.
59. Czytać o odkryciach z dziedziny chemii.
60. Wykonywać rysunki techniczne.
 61. Uczestniczyć w lekcjach biologii.
62. Być odpowiedzialnym za wyżywienie kolegów na obozach wędrownych i wycieczkach.
63. Projektować stroje.
 64. Pływać.
65. Uczyć się historii.
66. Przeprowadzać doświadczenia z fizyki.
67. Rozwiązywać zadania z chemii.
68. Obserwować pracę różnych maszyn, zwiedzać zakłady pracy, warsztaty.
 69. Poznawać pracę lekarza.
70. Prać, prasować odzież.
71. Brać udział w zajęciach kółka plastycznego.
72. Kibicować ulubionym drużynom sportowym.
73. Omawiać bieżące wydarzenia polityczne w kraju i zagranicą.
74. Czytać literaturę popularnonaukową z zakresu odkryć fizycznych.
75. Przeprowadzać doświadczenia z chemii.
76. Poznawać budowę urządzeń radiotechnicznych.
 77. Wyjaśniać kolegom, jak wykonywać zadania szkolne.
78. Świadczyć różne usługi potrzebującym ludziom.
79. Słuchać muzyki,  kolekcjonować ulubione nagrania.
80. Oglądać w telewizji zawody sportowe.
81. Czytać o tematyce historycznej.
82. Uczestniczyć w zajęciach kółka fizycznego.
 83. Wykrywać zjawiska chemiczne w przyrodzie.
 84. Naprawiać domowe urządzenia elektryczne.
 85. Odpowiadać przy tablicy, występować przed klasą, szkołą.
86. Naprawiać sprzęt gospodarstwa domowego.
 87. Malować pejzaże z natury.
88. Uczestniczyć w lekcjach w-f.
89. Zwiedzać muzea historyczne, poznawać zabytki.
90. Czytać książki, czasopisma dotyczące fizyki.
91. Uczyć się chemii.
92. Orientować się w schematach radiowych, telewizyjnych, magnetofonowych, itp.
93. Pełnić funkcję zastępowego, drużynowego w harcerstwie.
94. Być dyżurnym na przerwach lekcyjnych w szkole.
95. Fotografować przyrodę.
96. Grać w kometkę.
97. Brać udział w pracy społecznej.
 98. Odkrywać, gdzie w otaczającym nas świecie fizyka ma praktyczne zastosowanie.
 99. Uczestniczyć w zajęciach kółka chemicznego.
100. Gromadzić ciekawe artykuły z różnych czasopism o tematyce technicznej.
101. Pomagać ludziom chorym lub starym przy wykonywaniu różnych prac domowych.
102. Nakrywać do stołu i podawać potrawy rodzinie lub znajomym.
 103. Brać udział w konkursach plastycznych.
104. Jeździć na rolkach.

Arkusz odpowiedzi

Arkusz odpowiedzi do Karty zainteresowań Imię i nazwisko ………………………………………………………………………………    Data…………………               Klasa ……….


NR PYT. I
NR PYT II
NR PYT III
NR PYT IV
NR PYT V
NR PYT VI
NR PYT VII
NR PYT VIII
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
SUMA +
SUMA+
SUMA+
SUMA+
SUMA+
SUMA+
SUMA+
SUMA+


Zainteresowania:
GDZIE PRZEWAGA + - TAKIE SĄ WASZE ZAINTERESOWANIA - SPRAWDZCIE CZY FAKTYCZNIE SIĘ ZGADZA:

I. Humanistyczne II. Matematyczno-fizyczne III. Biologiczno-chemiczne IV. Techniczne V. Opiekuńczo-wychowawcze VI. Usługowe VII. Artystyczne VIII. Sportowe

ZAINTERESOWANIA HUMANISTYCZNE – przydatne są w zawodach, w których pracuje się z człowiekiem jako klientem, uczniem, pacjentem, kontrahentem, w obszarze wychowania, opieki medycznej, handlu i usług, działalności artystycznej, obsługi turystycznej, usług gastronomicznych, działalności związanej z udzielaniem porad. ZAINTERESOWANIA MATEMATYCZNO-FIZYCZNE – przydatne są w pracy z danymi liczbowymi, w zawodach związanych z przedmiotami ścisłymi i niektórymi humanistycznymi, w obszarze informatyki, ekonomii, rachunkowości, nauczania, tłumaczeń językowych. ZAINTERESOWANIA BIOLOGICZNO-CHEMICZNE – przydatne są w pracy z przyrodą i człowiekiem, w zawodach związanych z opieką i pielęgnacją ludzi, uprawą roślin, hodowlą zwierząt, badaniem zjawisk zachodzących w przyrodzie. ZAINTERESOWANIA TECHNICZNE – są przydatne w pracy wykorzystującej urządzenia techniczne i dane, w zawodach, w których praca związana jest przetwarzaniem surowców, obróbką różnorodnych materiałów, produkcją dóbr materialnych, eksploatacją urządzeń. ZAINTERESOWANIA OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZE – przydatne do pracy z ludźmi w obszarze opieki, pielęgnacji, rehabilitacji. ZAINTERESOWANIA USŁUGOWE – przydatne do pracy z ludźmi i techniką, w zawodach, w których świadczy się różne usługi ludziom, głównie w zakresie żywienia, opieki osobistej, a także w zakresie naprawy i konserwacji różnych urządzeń. ZAINTERESOWANIA ARTYSTYCZNE – przydatne do pracy twórczej, w której kreuje się rzeczywistość, w zawodach związanych ze sztuką (literaturą, teatrem, muzyką, malarstwem), reklamą, projektowaniem, odnawianiem, organizowaniem imprez artystycznych, różnymi usługami o charakterze artystycznym. ZAINTERESOWANIA SPORTOWE – przydatne do pracy z człowiekiem, w zawodach związanych z edukacją sportową, obsługą turystyczną, dziennikarstwem, rehabilitacją.  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

7b biologia

Witajcie, tu Pani od biologii. Za pomocą tego bloga będziemy się zdalnie kontaktować. Będę zamieszczać tu tematy kolejnych lekcji, zadań dl...