DORADZTWO ZAWODOWE 8

ALAN 10.06.20R.
7B 19.06.20R.


Temat: Kompetencje na rynku pracy 

Cel ogólny:  - zapoznanie uczniów z zasadami panującymi na rynku pracy; 
                         - utworzenie listy umiejętności poszukiwanych na rynku pracy.

 Cele szczegółowe: Uczeń: 

- definiuje pojęcia: „rynek pracy”, „kompetencje”; 
- rozpoznaje kompetencje przydatne na rynku pracy.

 1.Wykreślanka zawodowa
W podanej wykreślance należy odnaleźć nazwy zawodów (zostały zapisane tylko w liniach poziomych), pozostałe zaś litery utworzą temat zajęć.  

A R C H I T E K T R
Y N A U C Z Y C I E
L N S T O L A R Z E
K I N F O R M A T Y
K P R K U C H A R Z
A K E L N E R C P I
L O T Y L E K A R Z

HASŁO???
2. Rynek pracy – podstawy teoretyczne
 Nauczyciel prosi uczniów o podanie skojarzeń związanych z pojęciami: „rynek pracy”. Na ich podstawie uczniowie tworzą definicję rynku pracy. Nauczyciel odczytuje definicję słownikową tego pojęcia, uczniowie wspólnie sprawdzają, na ile ta definicja jest podobna do stworzonej przez nich. Następnie uczniowie przypominają definicję „kompetencji” (definicja ta została przedstawiona wcześniej – w trakcie realizacji tematu „Praca w grupie jako przykład kompetencji kluczowej”). W trakcie rozważań nauczyciel może wskazać uczniom analogie pomiędzy rynkiem pracy a rynkiem owocowo-warzywnym: sprzedawca posiada na straganie pożądane przez nas towary, które możemy zakupić, płacąc określoną ilość pieniędzy. Na rynku pracy to my posiadamy określone kwalifikacje, umiejętności, zdolności, za które zapłaci nam pracodawca. Rynek pracy jest sferą, w której zachodzą procesy związane z zatrudnieniem oraz bezrobociem. Kupującymi są na nim pracodawcy, zaś sprzedającymi pracownicy

3. Ćwiczenie Kompetencje na rynku pracy   - PODAJ JAKIE KOMPETENCJE POSIADAJĄ WYMIENIONE OSOBY:

Mam na imię Jacek, właśnie skończyłem szkołę policealną, jestem technikiem masażystą, znam język angielski, lubię pracować sam, ale chętnie pracuję też z innymi. Znajomi często mi mówią, że potrafię słuchać i można na mnie polegać. Jestem punktualny, nie lubię, gdy inni muszą na mnie czekać. Źle się czuję, gdy muszę coś zrobić bardzo szybko – wolę pracować wolniej, ale dokładniej. 

…………………………………………………………………………………………….

Mam na imię Iwona. Po  ukończeniu branżowej szkoły I stopnia rozpoczęłam pracę w kuchni  w małej restauracji. Gotowanie zawsze było moją pasją. Skończyłam szkołę w zawodzie kucharz, zdałam egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie.

..................................................................................................................................

Mam na imię Monika. Poszłam do liceum ogólnokształcącego, bo nie wiedziałam, co chcę w życiu robić. Niestety nie był to dobry pomysł, bo nauka nigdy nie była moją mocną stroną. Skończyłam szkołę, ale nie zdałam matury. Może pójdę do szkoły policealnej? Na razie nie mam żadnego zawodu. Na szczęście w szkole nauczyłam się biegle mówić po angielsku. 

…………………………………………………………………………………………………

Mam na imię Zosia. Odkąd pamiętam w naszym domu były koty. Już w przedszkolu postanowiłam zostać weterynarzem. W trakcie nauki w technikum pracowałam jako wolontariuszka w schronisku  i pomagałam w opiece nad zwierzętami. Dzisiaj jestem technikiem weterynarii.

…………………………………………………………………………………………………

 
62
Mam na imię Rafał. Skończyłem liceum ogólnokształcące, teraz studiuję ekonomię. Znam biegle język niemiecki i angielski. W trakcie wakacji pracowałem w małym sklepie, pomagałem w prowadzeniu księgowości. 

………………………………………………………………………………………………………

Mam na imię Krystian. Zawsze lubiłem, gdy wokół coś się działo. Stres nigdy mi nie przeszkadzał. Już w szkole podstawowej dostałem się do reprezentacji koszykówki. Właśnie kończę szkołę, już wkrótce będę technikiem hotelarstwa. W trzeciej klasie technikum ukończyłem kurs: „Kuchnia regionalna”.

…………………………………………………………………………………………………

Mam na imię Dominik. W zeszłym roku ukończyłem Branżową Szkołę I stopnia. Jestem fryzjerem. Pracuję w salonie, w którym byłem na praktykach. Klienci bardzo mnie chwalą za moją cierpliwość i dokładność.

…………………………………………………………………………………………………

Mam na imię Krysia. Skończyłam szkołę. Zdobyłam zawód technik architektury krajobrazu.  W przyszłości chciałabym pójść na studia. Teraz najbardziej zależy mi na zdobyciu doświadczenia. Moja szkoła współpracowała z wieloma firmami, w tym jedną z Niemiec. Dzięki temu, że znam biegle język niemiecki, wyjechałam tam na staż.

…………………………………………………………………………………………………

Mam na imię Ada. Od kiedy pamiętam interesowałam się informatyką. Właśnie skończyłam szkołę. Jestem technikiem informatykiem, znam język angielski. Moje mocne strony to: umiejętność analitycznego myślenia oraz wyobraźnia. Lubię się uczyć nowych rzeczy. Jeszcze w trakcie nauki w szkole rozpoczęłam pracę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

7b biologia

Witajcie, tu Pani od biologii. Za pomocą tego bloga będziemy się zdalnie kontaktować. Będę zamieszczać tu tematy kolejnych lekcji, zadań dl...